Jak radzić sobie z lękiem nie tylko w czasach pandemii?

Jak radzić sobie z lękiem nie tylko w czasach pandemii?

- Psychologia

Gdy doświadczasz trudnej sytuacji, takiej jak strata lub niespodziewana zmiana, zwyczajnie się boisz. Dzieje się tak również wtedy, gdy w Twój dotychczasowy świat wtargnęło coś, czego nie znasz. Zobacz, jak możesz radzić sobie z lękiem i niepokojem.

Utrzymywanie swojego ciała, umysłu i ducha w ciągłym napięciu powoduje zablokowanie się na to, co otacza Cię wokół. A co najważniejsze, na znalezienie rozwiązania, ponieważ każda sytuacja lub problem ma swoje rozwiązanie. Nie zawsze takie, jakiego się spodziewamy, ale jakieś ma.

Zaakceptuj możliwość straty

Zdrowie, miłość, pieniądze to dla wielu ludzi trzy najważniejsze wartości. Obecna sytuacja związana z pandemią COVID-19 spowodowała zachwianie się tych trzech filarów. Jednak  masz ogromny wpływ na to, aby Twoje filary były stabilne.

Pierwsza i najważniejsza sprawa: zaakceptuj fakt, że wszystko to, co do tej pory robiłeś zawodowo i prywatnie, może zwyczajnie się skończyć, że będziesz niektóre tematy zaczynać od nowa. To klucz do ruszenia naprzód i szansa na pozytywną zmianę – radzi Katarzyna Dolak-Mazurek, trener, ekspertka akcji #ZłapRównowagę Fundacji ADRA Polska.

Możesz na przykład:

  • Znaleźć zupełnie inną pracę niż ta, którą miałeś do tej pory.
  • Zmienić miejsce zamieszkania.
  • Uważniej zająć się finansami.
  • Bardziej zadbać o zdrowie.

Jedna wenta, czyli jak znaleźć jasne strony medalu

Kiedy już dopuścisz to wszystko do siebie i ochłoniesz z pierwszego szoku, czas zająć się znalezieniem dobrych stron kiepskiej sytuacji. To pozwala popatrzeć na nią z dystansu. A co najważniejsze, wytworzy dobre nastawienie, które jest niezbędne do przetrwania.

No dobrze, a jak znaleźć tę pozytywną stronę, skoro wszystko jest nasączone strachem i niepokojem?

Bogdan Wenta, trener polskich piłkarzy ręcznych, stworzył nową jednostkę czasu – jedna wenta, czyli 15 sekund. Tyle wystarczyło, aby polska drużyna wygrała mecz z Norwegią. Drużyna była odpowiednio przygotowana i zmotywowana przez trenera. Zawodnicy zaufali trenerowi i sobie, że mogą, i tak zrobili! 15 sekund to wystarczający czas również dla Ciebie.

Przyjrzyj się swoim reakcjom na to, co słyszysz, widzisz i czego doświadczasz. Możesz sam/a wybrać, jak reagować na to, co do Ciebie dociera! Między bodźcem a reakcją na niego  jest trochę czasu. Tu znajduje zastosowanie określenie „jedna wenta”. Masz 15 sekund na to, aby zdecydować, czy pozwolisz dotknąć się tym gorącym pogrzebaczem, czy nie.

Wbrew pozorom, łatwo się tego nauczyć:

  • Gdy usłyszysz lub doświadczysz czegoś, co Cię niepokoi, zadaj sobie pytanie: dlaczego mnie to niepokoi?
  • Poczuj, w którym miejscu w ciele umiejscowiły się dolegliwości związane z niepokojem, np. w klatce piersiowej, w obrębie brzucha.
  • Zapytaj siebie: „Jak chcę się czuć w tej sytuacji?”. Bo możesz wybrać! Na przykład: „Chcę czuć spokój, zadowolenie, radość”.
  • Przypomnij sobie ten stan, kiedy było Ci miło i dobrze.
  • Wyobraź sobie, że wyrzucasz niepokój i zamieniasz go na to, jak chcesz się czuć.
  • Oddychaj!

Między informacją a Twoją reakcją możesz też tylko odliczyć 15 sekund. I skupić się na myśli, jak jest naprawdę.

Ćwicz tę umiejętność przynajmniej przez 21 dni. Wyrobisz sobie dobry nawyk reakcji na trudne sytuacje.

Codzienna dobra rutyna, czyli inne sposoby zadbania o siebie

Co możesz jeszcze zrobić dla siebie?

  • Sprawdzaj w różnych źródłach wiarygodność informacji, które słyszysz.
  • Porozmawiaj z kimś, komu ufasz, z kimś, kto ma inne poglądy niż Twoje. Dlaczego? Pokaże Ci sytuację zupełnie w innym świetle. Jeśli nie masz takiej osoby, porozmawiaj ze specjalistą, terapeutą, coachem kryzysowym. To kosztuje tylko trochę czasu, a zyskujesz spokój i rozwiązania.
  • Każdego dnia wypisuj 10 rzeczy, za które jesteś wdzięczny (nawet trudne sytuacje, które Cię spotkały) i wykorzystaj je do swojego rozwoju, rozwoju Twojej działalności, firmy.
  • Oddychaj i licz do 15.

Artykuł powstał w ramach #ZłapRównowagę, akcji zorganizowanej przez Fundację ADRA Polska (www.adra.pl/rozwoj-osobisty/), organizację charytatywną, której celem jest pomoc potrzebującym poprzez działania z obszaru edukacji, zdrowia oraz pomoc rozwojową i humanitarną w rejonach dotkniętych kataklizmami.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Sprawdź, gdzie od jutra będzie zaostrzony reżim

Od soboty w 19 powiatach z największym wzrostem