Etykiety produktów spożywczych — jakich informacji powinniśmy na nich szukać?

Etykiety produktów spożywczych — jakich informacji powinniśmy na nich szukać?

Im więcej informacji na etykietach produktów spożywczych, tym łatwiejszy wybór.

Mimo dużego zainteresowania składem żywności nie wszyscy wiedzą, jakie inne informacje powinny się znaleźć na etykietach produktów spożywczych. A przecież od nich zależy nasz świadomy wybór.

Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, każdy produkt spożywczy w Polsce musi zawierać następujące informacje:

  • nazwę produktu – jednoznacznie określającą, czym jest dany produkt;
  • listę składników – uporządkowaną malejąco według zawartości w produkcie;
  • wyraźnie oznaczone alergeny – np. gluten, orzechy, mleko;
  • datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia;
  • masę netto lub objętość;
  • wartości odżywcze, w tym m.in. wartość energetyczną, ilość tłuszczów, węglowodanów, cukrów, białka i soli;
  • informacje o producencie – m.in. nazwę i adres firmy;
  • kraj pochodzenia, jeśli jest wymagany – np. dla świeżego mięsa, warzyw, owoców.

Dr hab. n. o zdr. Regina Wierzejska, prof. Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny, zwraca uwagę na znaczenie składu produktów. – Obowiązkowe informacje na etykietach produktów spożywczych odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa konsumentów. Obejmują one m.in. wykaz składników, w tym substancji mogących wywoływać alergie lub nietolerancje, a także wskazówki dotyczące trwałości i właściwego przechowywania. Świadome korzystanie z tych danych pozwala uniknąć ryzyka związanego z niewłaściwym stosowaniem żywności — mówi.

Świadomi konsumenci zwracają uwagę na dodatkowe oznaczenia

Wielu konsumentów zwraca uwagę także na dodatkowe oznaczenia, które mogą pomóc w dopasowaniu produktów do preferencji związanych z dietą (np. wegetariańską lub wegańską), zainteresowania etycznymi aspektami produkcji, czy wyznawanych wartości, jak dbałość o środowisko czy dobrostan zwierząt. Informacje dobrowolne to wszelkiego rodzaju znaki graficzne, symbole, rysunki czy dodatkowe opisy. Ich umieszczanie jest możliwe tylko wtedy, gdy produkt spełnia określone wymagania prawne: oznaczenie nie wprowadza konsumenta w błąd, jest poparte odpowiednimi danymi naukowymi i nie dominuje przestrzeni przeznaczonej na obowiązkowe informacje na etykiecie.

Jakie to mogą być oznaczenia?

  • „Produkt polski”,
  • „Wolny od GMO”,
  • „Bez konserwantów” bądź „Bez barwników”,
  • „Bez dodatku cukru”,
  •  „Odpowiedni dla wegan” lub „Odpowiedni dla wegetarian”,
  • znak Fair Trade,
  • logo Euroliścia dla żywności ekologicznej.

– Dobrowolne oznaczenia na produktach spożywczych są jak drogowskazy, które pomagają konsumentom wybrać produkty zgodnie z wartościami, jakimi się kierują. Jednocześnie należy podkreślić, że tego rodzaju oznaczenia zobowiązują producentów do zapewnienia ich rzetelności, bo tylko wtedy mogą budować zaufanie i przyciągać nabywców swoich produktówpodkreśla dr hab. Regina Wierzejska.

Euroliść kojarzy się z naturą i wysoką jakością

Z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej w listopadzie 2024 roku na 800 Polkach i Polakach powyżej 18. roku życia, którego celem było poznanie poglądów Polaków na temat żywności ekologicznej oraz nawyków żywieniowych, wynika, że na znaczeniu mogą zyskiwać dodatkowe oznaczenia związane z certyfikatami jakości. Aż 75 proc. konsumentów zwraca uwagę na pochodzenie składników z upraw bez pestycydów i nawozów chemicznych, a 74 proc. na warunki hodowli zwierząt. Dwie trzecie badanych (66 proc.) podkreśla także znaczenie przyjaznej dla środowiska produkcji.

9 na 10 badanych sięgających po ekożywność zadeklarowało, że na postrzeganie przez nich produktu wpływa symbol Euroliścia. Zielony prostokąt z 12 białymi gwiazdkami ułożonymi w kształcie liścia symbolizuje żywność wytwarzaną w systemie rolnictwa ekologicznego Unii Europejskiej. Z badania SW Research wynika, że 27 proc. Polaków utożsamia ten symbol z naturalnością, a 22 proc. z wysoką jakością. 21 proc. badanych osób traktuje produkty z tym oznaczeniem jako wiarygodne pod kątem ekologicznego pochodzenia, a 14 proc. oczekuje, że będą one wyróżniać się wyjątkowymi walorami smakowymi.

Czytaj też: Czym różni się żywność ekologiczna od nieekologicznej

Konsumenci, którzy decydują się na zakupy żywności ekologicznej, są bardziej skłonni sprawdzać szczegóły dotyczące składu. W porównaniu do osób, które nie kupują ekologicznych produktów spożywczych, częściej zwracają oni uwagę na obecność e-dodatków (58 proc. względem 41 proc.), rodzaj składników (50 proc. vs. 16 proc.), poziom przetworzenia produktu (33 proc. vs. 14 proc.) oraz informacje o sposobie produkcji (32 proc. vs. 5 proc.). Ponadto 37 proc. konsumentów twierdzi, że nawyk analizowania składu, wartości odżywczych oraz pochodzenie produktów pojawił się w momencie „przestawienia się” na zakupy żywności ekologicznej.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Zabawa z dzieckiem powinna być źródłem radości i edukacji

Zabawa z dzieckiem powinna być spontaniczna, przyjemna i dobrowolna. Dla dziecka to naturalny sposób odkrywania świata, a dla rodzica okazja do budowania pozytywnej relacji i wsparcia w rozwoju malucha.