Co zrobić, aby powrót do pracy po urlopie nie był dla nas dramatem?

Co zrobić, aby powrót do pracy po urlopie nie był dla nas dramatem?

Jak przetrwać pierwsze dni po powrocie z urlopu? Dr hab. Robert Pudlo, psychiatra z Katedry i Oddziału Klinicznego Psychiatrii Wydziału Nauk Medycznych Śląskiego Uniwersytetu Medycznego radzi, co zrobić, aby po powrocie z rajskich wakacji powrót do codzienności nie był szokiem, lecz wiązał się z dobrą energią.   

Powroty do pracy, zwłaszcza w biurze, wiążą się z nowymi obowiązkami i wyzwaniami, a często niestety również z zaległościami i niezałatwionymi sprawami sprzed wyjazdu. Jak sobie z nimi poradzić?

– Na powrót do codzienności po urlopie trzeba przygotować się już przed wyjazdem na wakacje. Warto uporządkować wszystkie sprawy, zanim rozpoczniemy wypoczynek, żeby po powrocie nie zostać zasypanym zaległościami.  Pamiętajmy, że ucieczka na urlop przed niezałatwionymi sprawami to pewna recepta na ból głowy zaraz po powrocie. To samo dotyczy porządku w domu – chaos pozostawiony w chwili wyjazdu zemści się na nas po powrocie – wyjaśnia prof. Robert Pudlo, psychiatra ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. – W pracy przed wyjazdem należy jasno podzielić zadania i obowiązki. Przekonanie, że nikt nie jest wystarczająco kompetentny, żeby podejmować decyzje w czasie naszej nieobecności wyklucza prawdziwy odpoczynek. Cmentarze są pełne ludzi niezastąpionych – dodaje.

Z psychologicznego punktu widzenia istotne jest, aby poznać siebie i wiedzieć jak wypoczywać i umieć dostosować urlop do zmieniających się potrzeb. Formuła wakacji sprawdzająca się w wieku 25 lat niekoniecznie sprawdzi się po kolejnych 25 latach.

– Każdy urlop powinna poprzedzać analiza naszych potrzeb. Czy naprawdę wypoczywam, zwiedzając kolejne wielkie miasto ze znanymi galeriami? Czy muszę “zaliczyć” kolejny egzotyczny kraj? Czy lubię chodzić po górach, pływać, spacerować po lesie, żeglować?  Po jakiej aktywności czuję się wypoczęty? – radzi naukowiec ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Warto przewidzieć, jak będzie wyglądał powrót. Jeśli w perspektywie mamy męczący, długi lot, korki na autostradzie itp., nie powinniśmy zwlekać z zaplanowaniem powrotu o sensownej godzinie, a może nawet dzień wcześniej, aby pierwszy dzień w pracy rozpocząć z dobrą energią, a nie stresem spowodowanym brakiem snu.

– Wakacje to czas na zmianę nawyków lub wyrobienie nowych. Oczywiście nie wszystkich, bo to się nie uda, ale może jednego, np. rzucenie palenia, porannej gimnastyki itp. Po powrocie warto jak najdłużej kontynuować rozpoczęty na wakacjach obyczaj. Im dłużej, tym lepiej – tłumaczy prof. Robert Pudlo.

Nie zapominajmy, że na wakacjach powinniśmy znaleźć chwilę czasu na przemyślenia. Warto przeanalizować, z jakich zajęć zrezygnować, żeby życie było lepsze i nie brakło nam czasu dla siebie. Można także zaplanować “przedłużacze wakacji”, pomysły na jakiś letni weekend, albo wycieczkę w wolne popołudnie. To zmniejsza poczucie straty po zakończeniu urlopu.

Żadna porada i żadna, nawet najlepsza, strategia nie pomoże, jeśli pracy jest zbyt wiele, a wypoczynku zbyt mało.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Co ma wspólnego lek na cukrzycę z rakiem skóry?

Islandzcy badacze opublikowali w czasopiśmie “Journal of the American Academy of