Co nas łączy, a co dzieli? Odpowiedź na to pytanie przynoszą wyniki badania zrealizowanego przez SW Research na zlecenie Grupy Żywiec w ramach kampanii Worlds Together.
Badanie zrealizowano w dniach 26-27 listopada 2024 roku na reprezentatywnej próbie 1002 Polek i Polaków powyżej 18. roku życia. Celem było poznanie nawyków i opinii w zakresie rozmów w gronie bliskich oraz otwartości w społeczeństwie.
Łączy nas sport i pomaganie, a różni polityka
Według 41 proc. respondentów jako naród nie jesteśmy otwarci na inne punkty widzenia, ale 34 proc. szuka kompromisu podczas trudnych rozmów.
Kiedy spotykamy się ze znajomymi na przysłowiowe piwo, najczęściej nasze rozmowy zajmują tematy życia codziennego, jak dom, praca, rodzina – uważa tak 54,3 proc. pytanych. Blisko 40 proc. Polaków dyskutuje o wydarzeniach w kraju i na świecie, a 31 proc. rozmawia o polityce.
Najbardziej zbliża nas kibicowanie sportowcom oraz uczestnictwo w akcjach charytatywnych – obydwa te aspekty wskazało po 37 proc. badanych. Pomoc w zbiórkach publicznych zajęła trzecie miejsce (35 proc.). Ważnym momentem integrującym nasze społeczeństwo są także święta lokalne oraz uroczystości upamiętniające wydarzenia narodowe. Bliskość z innymi Polakami odczuwa w takich chwilach ponad 27 proc. ankietowanych.
Mimo punktów wspólnych rozmowy często dzielą Polaków. 48 proc. z nas najczęściej konfliktują tematy polityczne. Co piąty respondent wśród tematów, które nas różnią, wskazuje kwestie społeczne (jak mniejszości czy równość wobec prawa).
Czy potrafimy się dogadać?
41 proc. badanych uważa, że Polacy nie są otwarci na opinie innych. Do różnicy zdań dochodzi najczęściej podczas spotkań towarzyskich (33 proc.) oraz w przestrzeni mediów społecznościowych (18,3 proc.). W trudnych sytuacjach rozmówcy starają się jednak unikać eskalacji. 39 proc. respondentów woli wysłuchać drugiej strony bez komentarza, 38 proc. zmienia temat, a 32 proc. próbuje rozładować napięcie za pomocą żartu. Jedna trzecia badanych (34 proc.) stawia na szukanie kompromisu.
Na pytanie, co może pomóc społeczeństwu w byciu bardziej otwartym, najczęściej (39 proc.) wskazywane były równolegle: edukacja w zakresie empatii oraz przeciwdziałanie dyskryminacji. Na uwagę zasługuje również potrzeba zmiany narracji mediów, którą wskazało aż 35 proc. respondentów.
Worlds Together, czyli jak zbliżać ludzi z różnych światów
Wyniki badań pokazują, że mamy potencjał, by łączyć siły w ważnych chwilach, ale edukacja i dialog pozostają kluczowe dla budowania bardziej otwartego społeczeństwa.
– Dlatego w ramach prowadzonej przez nas kampanii Worlds Together połączyliśmy siły z Fundacją Nowej Wspólnoty, której misją jest przeciwdziałanie polaryzacji w Polsce. Zorganizowaliśmy serię otwartych Treningów Dobrej Rozmowy, podczas których uczestnicy uczyli się, w jaki sposób rozmawiać z szacunkiem do innych, mimo różnic w poglądach. Treningi przeszło także ponad 100 naszych pracowników z różnych działów i lokalizacji. Spotkania te pomagają budować porozumienie, wspólnotę i współpracę tak niezbędną do rozwoju społeczeństwa. Czasami wystarczy na chwilę zmienić punkt widzenia, żeby nam wszystkim żyło się lepiej – podkreśla Magdalena Brzezińska, dyrektorka ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.
Źródło: Grupa Żywiec
Fot. Pixabay.com