Poprawa komunikacji między małymi pacjentami, ich rodzicami i lekarzami podczas wizyt w gabinetach to cel programu pilotażowego uruchomionego przez Fundację Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali (K.I.D.S.), markę Nurofen i edukatorów Pozytywnej Dyscypliny.
W projekcie biorą udział trzy warszawskie szpitale pediatryczne (Centrum Zdrowia Dziecka, Instytut Matki i Dziecka i Szpital przy ul. Niekłańskiej), Szpital Bielański oraz Warszawski Uniwersytet Medyczny, który dba o stronę naukową, w tym o ocenę efektów szkoleń. W wybranych placówkach od lipca do października odbywają się warsztaty dla lekarzy i sesje mentoringowe, a Pozytywna Dyscyplina – partner merytoryczny projektu – zobowiązał się do stworzenia internetowej przestrzeni o szkoleniach oraz podręcznika opartego na specyficznych wyzwaniach komunikacji w pracy medyków.
Pierwszym ośrodkiem, w którym zrealizowano już warsztaty, jest Szpital Dziecięcy im. prof. Jana Bogdanowicza przy ul. Niekłańskiej w Warszawie. To pierwsza placówka dla małych pacjentów zbudowana
w Warszawie po II wojnie światowej i pierwsza tego typu przeznaczona dla mieszkańców prawobrzeżnej Warszawy.
– Gdy pomysłodawcy projektu Komunikacji Przyjaznej Pacjentom zgłosili się do mnie z pytaniem o możliwość przeprowadzenia szkoleń dla lekarzy z mojego oddziału, nie wahałam się ani przez chwilę. To wspaniała i bardzo potrzebna inicjatywa. Jestem przekonana, że przełamie ona pewne tabu i da przestrzeń do konstruktywnej rozmowy o wyzwaniach w oddziałach szpitalnych i gabinetach lekarskich. Wierzę, że odpowie zarówno na potrzeby rodziców, jak i lekarzy w atmosferze obopólnego szacunku i zrozumienia – mówi dr Aneta Górska-Kot, ordynator Oddziału Pediatrycznego Szpitala Dziecięcego przy ul. Niekłańskiej.
Organizatorzy projektu, zanim przystąpili do realizacji szkoleń, przeprowadzili ankietę wśród lekarzy, pielęgniarek i innych pracowników szpitali. Zdecydowaną większość ankietowanych stanowili doświadczeni lekarze z ponad 5-letnim stażem pracy (64,6%), którzy swoje umiejętności komunikacyjne ocenili na nieco ponad 52%. Jednocześnie zgłosili potrzebę pogłębienia wiedzy w zakresie umiejętnego reagowania na emocje rodzica (75%), komunikacji z rodzicem dziecka (65%), komunikacji z pacjentem nastoletnim (60,4%) czy radzenia sobie z własnymi emocjami (54,2%).
Ankiety wskazują, że efektywna komunikacja może pomóc w zmotywowaniu dziecka do współpracy podczas wizyty w gabinecie lekarskim, jak również w zarządzeniu stresem rodzica czy strachem dziecka, spowodowanym np. brakiem wiedzy o tym, co się wydarzy. Opisane w ankietach problemy mają posłużyć do stworzenia konkretnych wskazówek w podręczniku opracowywanym przez Pozytywną Dyscyplinę.