Porozmawiajmy szczerze o otyłości — kampania z udziałem znanych aktorów

Porozmawiajmy szczerze o otyłości — kampania z udziałem znanych aktorów

Pod hasłem: “Szczerze o otyłości. Z miłości” ruszyła 5. edycja ogólnopolskiej kampanii “Porozmawiajmy szczerze o otyłości”. Tegoroczna odsłona po raz pierwszy dotyczy również dzieci i nastolatków, a jej ambasadorami zostali m.in. aktorzy Kacper Łukasiewicz, Bartłomiej Nowosielski i Robert Kudelski.

Według Światowej Organizacji Zdrowia polskie dzieci i nastolatki przybierają na wadze najszybciej w Europie. Szacuje się, że nadwaga i otyłość, która jest najczęstszym zaburzeniem rozwoju fizycznego, dotyczy około 10 proc. najmłodszych dzieci (1–3 lata), 25 proc. trzylatków, 33 proc. dzieci w wieku wczesnoszkolnym i niemal 22 proc. młodzieży do 15. roku życia.

Czytaj też: Walka z otyłością zaczyna się w głowie

Przekroczyliśmy właśnie w Polsce próg zdrowotnej katastrofy: w tym momencie mamy już 9 mln dorosłych Polaków chorych na otyłość. Co roku przybywa też około 400 tysięcy dzieci i młodzieży z nadmierną masą ciała. To może sprawić, że młode pokolenie statystycznie będzie żyło krócej niż jego rodzice i dziadkowie. Otyłość w populacji najmłodszych przyczynia się bowiem do wczesnego rozwoju wielu powikłań, które kiedyś zarezerwowane były głównie dla dorosłych: cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego, ale też insulinooporności, bezdechu sennego czy zaburzeń metabolicznych. Oprócz tego pojawiają się konsekwencje psychologiczne, takie jak depresja.

prof. Lucyna Ostrowska, prezes Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości

Porozmawiajmy szczerze o otyłości — wsparciem rodzice, dziadkowie i opiekunowie

Zatrzymanie tak dynamicznej fali zachorowań wśród dzieci i nastolatków to ogromne wyzwanie. Istotną rolę odgrywa tu wsparcie rodziców i opiekunów, dlatego 5. edycja kampanii podkreślać będzie rolę rodziny w profilaktyce, diagnostyce i kompleksowym leczeniu otyłości w populacji osób młodych.

Rodzina jako najmniejsza komórka społeczna, to pierwsze miejsce, gdzie kształtują się nawyki żywieniowe oraz te związane z aktywnością fizyczną. Niezmiernie ważna jest rola opiekunów, ale skuteczne wsparcie w chorobie otyłościowej może dawać każdy członek rodziny – także dziadkowie, siostry, bracia, małżonkowie, czy życiowi partnerzy. Pacjenci wielokrotnie dzielą się z nami, lekarzami, refleksją, że to osoby, o które się troszczą, i które troszczą się o nich, są najlepszą motywacją do mierzenia się z chorobą otyłościową i dbania o jej profilaktykę.

prof. Lucyna Ostrowska, prezes Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości

Porozmawiajmy szczerze o otyłości i stygmatyzacji z jej powodu

W gronie tegorocznych ambasadorów kampanii znalazł się m.in. Kacper Łukasiewicz, aktor i student prawa. Zaangażował się w nią, aby uświadamiać, jak krzywdząca jest stygmatyzacja, która dotyka młode osoby mierzące się z otyłością.

Mam 21 lat i z otyłością mierzę się, odkąd pamiętam, zaczęło się jakoś w podstawówce. I choć teraz moja choroba jest w remisji, wiem, że może wrócić. Jako dziecko doświadczyłem bolesnego hejtu w internecie. Zacząłem grać rolę Kuby w jednym z popularnych seriali telewizyjnych, mając 5 lat. Przez kolejne lata widzowie obserwowali, jak dorastałem na planie. Temat mojej zbyt dużej masy ciała stał się obiektem ataków na jednym z portali społecznościowych. Powstawały grupy liczące kilkadziesiąt tysięcy osób: byli tam przede wszystkim dorośli, którzy nie znali ani mnie, ani historii mojej choroby, a jednak mój wygląd był dla nich pretekstem do słownej przemocy. Używali wobec mnie słów, których długo nie mogłem zapomnieć. A moim rodzicom sugerowali, że moja masa ciała to “wynik ich nieodpowiedzialności”, że “powinni zamykać lodówkę na kłódkę”, że “mogą mnie doprowadzić do kalectwa”. Tymczasem byłem pod stałą opieką lekarzy, rodzice bardzo mnie wspierali. Chcę powiedzieć innym młodym ludziom, że z chorobą otyłościową nie są sami.

Kacper Łukasiewicz, aktor i ambasador kampanii “Porozmawiajmy szczerze o otyłości”

Porozmawiajmy szczerze o otyłości i odczarujmy język

Tegoroczne hasło kampanii “Szczerze o otyłości. Z miłości” podkreśla rolę rozmowy w szczerej i bezpiecznej atmosferze, która może pozytywnie mobilizować, a chory otoczony empatią i miłością rodziny ma więcej sił do mierzenia się z chorobą.

Dlatego szczerze o swoich doświadczeniach z chorobą otyłościową chcą dzielić się także pozostali ambasadorzy kampanii: aktor i tata dwóch córek Bartłomiej Nowosielski, aktor Robert Kudelski oraz pacjentka i nauczycielka Emilia Modrzyńska. W misję edukowania społecznego jako ambasadorka włączyła się także psycholożka zdrowia Adrianna Sobol.

W ramach tegorocznej kampanii powstaną również praktyczne narzędzia edukacyjne, m.in. “PoMOCnik dla rodziców i opiekunów” – opracowanie przygotowane przy zaangażowaniu interdyscyplinarnego grona ekspertów. Będzie zawierać rekomendacje z zakresu nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej i wsparcia psychologicznego oraz medycznego dla tych, którzy poszukują wskazówek, jak wesprzeć swoje dziecko w drodze do uzyskania i utrzymania zdrowej masy ciała.


Celem kampanii “Porozmawiajmy szczerze o otyłości” jest budowanie społecznej świadomości, że otyłość jest chorobą, która może prowadzić do rozwoju ponad 200 powikłań i w sposób istotny zagrażać życiu i zdrowiu chorego. Patronat merytoryczny nad kampanią sprawuje Polskie Towarzystwo Leczenia Otyłości. Patronat honorowy objęli: Polskie Towarzystwo Otyłości Dziecięcej, Ambasada Królestwa Danii, Rzecznik Praw Dziecka, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Polskie Towarzystwo Lipidologiczne, Polskie Towarzystwo Medycyny Rodzinnej, Polskie Towarzystwo Medycyny Stylu Życia, a także: Fundacja na Rzecz Leczenia Otyłości FLO, Fundacja SIŁA, Fundacja Zdrowie i Edukacja “Ad Meritum”, Socjolożki.pl oraz portal Zdrowie Zaczyna się w Głowie.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Jak odróżnić wiarygodne informacje od fake newsów w sieci

Internet jest głównym źródłem informacji i rozrywki dla młodzieży. Kształtuje je opinie i postawy. Dlatego tak ważne jest, aby młodzi ludzie potrafili odróżnić wiarygodne źródła informacji od fake newsów w sieci.