Jak mądrze zadbać o wszechstronny rozwój dziecka?

Jak mądrze zadbać o wszechstronny rozwój dziecka?

Fot. pixabay.com

Radzi dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, ekspertka akcji Podwórko Talentów NIVEA.

“Każdy z nas chciałby, aby jego dziecko wspaniale się rozwijało i wyrosło na dobrego, szczęśliwego człowieka, dobrze radzącego sobie w życiu. Jaki mamy wpływ na urzeczywistnienie tych chęci? Pytanie o czynniki, od których zależy przebieg i rezultaty rozwoju stawiane było już przez starożytnych filozofów! Platon i Arystoteles byli zdania, że określone właściwości i możliwości człowieka wynikają z wrodzonych, biologicznie danych predyspozycji. Ale uczeń Arystotelesa i jego następca w szkole filozofów Teofrast opisywał zróżnicowanie ludzkich charakterów, które powstają pod wpływem otoczenia, środowiska, w jakim dziecko wzrasta.

Współczesna nauka przeformułowała pytanie o determinanty rozwoju – nie pyta już CZY, ale W JAKIM STOPNIU na rozwój i jego efekty wpływają wyznaczniki biologiczne, a w jakim – środowiskowe. Wiemy, że – nieco uszczegóławiając – można wskazać cztery czynniki rozwoju:

  • zadatki biologiczne (w nich zawiera się także rola genetyki),
  • wszelkie oddziaływania środowiska (wpływ sąsiadów, mediów, kultury, ale i np. klimatu),
  • wychowanie (czyli oddziaływania podejmowane wobec dziecka celowo, intencjonalnie),
  • własna aktywność rozwijającego się dziecka.

Tak naprawdę najważniejszym i bezpośrednim wyznacznikiem rozwoju jest właśnie ten czwarty czynnik – aktywność własna. Pozostałe trzy wpływają na rozwój pośrednio, determinując podejmowane przez dziecko działania. Przykładowo – reklamy w mediach (element wpływu otoczenia) i decyzja rodzica (przejaw wychowania) doprowadzą do tego, że dziecko dostanie w prezencie wspaniały komplet klocków. Ale pudełko klocków, stojące na półce w pokoju dziecka, nie przyczyni się w żaden sposób do rozwoju np. sprawności dłoni, wyobraźni czy zdolności przestrzennych – może to zrobić tylko bawienie się dziecka tymi klockami, czyli aktywność własna (czwarty z czynników rozwoju).

A zatem jeśli chcemy dbać o wszechstronny rozwój dziecka, musimy pobudzać wszystkie formy aktywności dziecięcej: ruch drobnych mięśni  (np. dłoni) i całego ciała (bieganie, wspinanie się, gra w piłkę), aktywność rozwijającego się umysłu (koncentrowanie uwagi, ćwiczenie pamięci, angażowanie wszystkich zmysłów w trakcie spostrzegania, pobudzanie wyobraźni i myślenia), ale także przeżycia emocjonalne (np. towarzyszące zabawie czy twórczości artystycznej), kontaktowanie się z innymi (w tym niezwykle ważne relacje rówieśnicze). Sprzyjać rozwojowi to tworzyć środowisko dostarczające zróżnicowanych bodźców, które wszechstronnie stymuluje dziecko, pobudza jego chęć działania i daje możliwość próbowania i podejmowania różnorodnych aktywności.

Nie zapisujmy dziecka na 10 różnych zajęć, nie zakładajmy, że przejmie talenty i zainteresowania po rodzicach (może tak, a może nie). Starajmy się, aby miało okazję doświadczać, próbować i samemu odkrywać własne możliwości i pasje”.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w miejscu pracy?

"To nie jest zawód dla kobiet", "Może zajmij się czymś łatwiejszym, to zbyt trudne dla ciebie", "Masz za małą wiedzę i umiejętności", "Nie dasz rady, nie nadajesz się". Takie zdania słyszą na początku swojej kariery kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w tej branży?