Dove Self-Esteem: budowanie pozytywnej samooceny

Dove Self-Esteem: budowanie pozytywnej samooceny

Fot. materiały prasowe

Na świecie średnio 59 proc. dziewczynek, a w Polsce 81 proc. (!), ma zaniżoną samoocenę i nie są z tego powodu w stanie w pełni wykorzystywać swojego potencjału. Odpowiedzią na ten problem ma być program “Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny”, którego celem jest przywrócenie nastolatkom pewności siebie i wiary we własne możliwości.

To pierwsza polska edycja światowego programu realizowanego przez markę Dove nieprzerwanie od 2004 roku. Do tej pory dotarł on do ponad 29 mln młodych osób w 139 krajach. W Polsce został objęty honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka.

Polskie nastolatki wśród najgorzej oceniających się

Nierealne kanony piękna i wszechobecna presja sprawiają, że nastolatki na całym świecie nie tylko nie mają wysokiej samooceny, ale brak im również pewności siebie, a to powoduje niską wiarę we własne możliwości i zaprzepaszczenie osobistego potencjału. Problem ten dotyczy także, a może przede wszystkim, polskich nastolatek.

Wyniki badania przeprowadzonego w ramach programu “Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny” pokazały, że brak wysokiej samooceny własnego wyglądu to poważny problem, który dotyka ponad połowy dziewcząt na całym świecie. Niska samoocena dziewcząt w Polsce (81 proc.) plasuje nasz kraj na drugim miejscu na świecie.

Brak akceptacji siebie wpływa na różne dziedziny życia. Kiedy dziewczęta nie czują się dobrze we własnym ciele – 8 na 10 z nich nie angażuje się społecznie, a aż 78 proc. cierpi na zaburzenia odżywiania lub w inny sposób naraża swoje zdrowie. 9 na 10 z nich nie będzie w przyszłości asertywnymi i nie będzie potrafiło obronić swoich decyzji.

Dziewczęta kładą duży nacisk na znaczenie piękna w życiu, co sprawia, że brak pozytywnej samooceny
i pewności siebie jest dla nich ogromnym problemem. Badanie pokazuje również wzrost świadomości dziewcząt na temat roli, jaką media i media społecznościowe odgrywają w kształtowaniu norm piękna.  57 proc. dziewcząt otrzymuje więcej komplementów/komentarzy na temat wyglądu, niż na temat ich wysiłków, dokonań i zasług. Taki sam odsetek nastolatek uważa, ze w dzisiejszym społeczeństwie kluczowe jest spełnienie pewnych standardów urody.

4 na 10 z nich uważa, ze media społecznościowe zwiększają presję, aby ludzie wyglądali w określony sposób i aż 7 na 10 uważa, że media i reklama wyznaczają nierealistyczne standardy piękna, których większość nigdy nie osiągnie.

Statystyki pokazane powyżej dotyczą dziewczynek, ale problem dotyczy także chłopców, dlatego program marki Dove skierowany jest do nastolatków obu płci.

Materiały edukacyjne dla nauczycieli i rodziców nastolatków

Program “Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny” ma szansę realnie wpłynąć na życie wielu nastolatków. Jak podkreśla Ewelina Gajewska, brand manager Dove, celem tej marki jest wspieranie dzieci i młodzieży w budowaniu pozytywnej samooceny oraz przekonania o własnej wartości, rozumianej jako pewność siebie i swoich umiejętności.

Marka Dove pragnie wpłynąć na rozwój indywidualnego potencjału każdego młodego człowieka, pomóc
w odnalezieniu pewności siebie, zwalczyć lęk i niską samoocenę wśród polskich nastolatków. Program “Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny” stwarza wiele możliwości edukacyjnych nauczycielom oraz rodzicom, wpływających zarówno na relację między rówieśnikami, jak i wyniki w nauce wśród nastolatków w wieku 11-14 lat. Realizowany jest w oparciu o bezpłatne materiały szkoleniowe służące przeprowadzeniu lekcji warsztatowych, przygotowane we współpracy z ekspertami i pracownikami akademickimi. Są wśród nich nie tylko karty pracy ucznia i prezentacje do wyświetlania podczas warsztatów, ale przede wszystkim dokładny instruktaż przeprowadzenia warsztatów wraz ze wskazówkami.

Dodatkowo, na kanale YouTube Dove Polska znajduje się filmik z lekcji pilotażowej oraz szkolenie edukacyjne skierowane do nauczycieli, które przeprowadziła ekspertka programu Maria Rotkiel, psycholog, terapeutka rodzinna, trenerka rozwoju osobistego. “Program odpowiada na jedne z największych problemów polskich nastolatków, którymi są: zaniżona samoocena, brak pewności siebie, brak poczucia własnej wartości. Wynikają one z porównywania się do nieosiągalnego i nierealistycznego ideału piękna” – podkreśla Maria Rotkiel. Aby zgłosić szkołę do programu, wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronie marki Dove, w zakładce  Self-Esteem Project.

Oprócz materiałów dostępnych dla nauczycieli, znajdują się tam również materiały pomagające rodzicom wpłynąć na rozwój indywidualnego potencjału nastolatka, pomagające w odnalezieniu przez niego pewności siebie.

Do programu zostało już zgłoszonych ponad 23 tys. młodych Polek i Polaków. Wszystkie aktywności związane z kampanią społeczną marki Dove można śledzić na stronie: https://www.dove.com/pl/dove-self-esteem-project.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przypisy:

  1. * Global Report Dove Self-Esteem – study conduct by Edelman Intelligence.
    https://www.unilever.com/images/dove-girls-beauty-confidence-report-infographic_tcm244-511240_en.pdf
  2. ** Raport z polskiej edycji badania „O poczuciu piękna i pewności siebie wśród dziewcząt” zrealizowanego przez Clue Lab na zlecenie marki Dove techniką CAPI w lutym i marcu 2018 roku.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w miejscu pracy?

"To nie jest zawód dla kobiet", "Może zajmij się czymś łatwiejszym, to zbyt trudne dla ciebie", "Masz za małą wiedzę i umiejętności", "Nie dasz rady, nie nadajesz się". Takie zdania słyszą na początku swojej kariery kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w tej branży?