7 prostych sposobów na niemarnowanie żywności

7 prostych sposobów na niemarnowanie żywności

- in Aktualności, Styl życia

Z okazji przypadającego 16 października Światowego Dnia Żywności Stowarzyszenie Poranek, na co dzień zajmujące się pomocą żywnościową dla najuboższych, inauguruje akcję informacyjną „Miesiąc Dobrego Żywienia”.

Akcja skierowana jest do wszystkich, którzy są zainteresowani zdrowym odżywianiem i zaoszczędzeniem dzięki niemarnowaniu żywności. Również do tych, którzy chcieliby wprowadzić do swojego życia pewne zmiany w sposobie odżywiania, ale nie stać ich na wizytę u dietetyka.

W trosce o swoje zdrowie i portfele

– W Stowarzyszeniu Poranek wiemy, jak ważna jest żywność dla zdrowia, dobrego samopoczucia i godnego życia. Od 2013 prowadzimy wraz z partnerami projekt codziennej pomocy żywnościowej dla najuboższych. Zauważyliśmy, że brak dostatecznej wiedzy o gospodarowaniu żywnością, walorach zdrowotnych pożywienia i ekonomii gospodarstwa domowego, w tym zakupów, mogą skutkować dużymi stratami dla zdrowia i portfeli Polaków. Dlatego zorganizowaliśmy akcję „Miesiąc Dobrego Żywienia”, w ramach której przez najbliższy miesiąc będziemy dzielić się praktyczną i ekspercką wiedzą na temat gospodarowania żywnością i innymi zasobami, świadomego wyboru tego, co kupujemy i jemy, tak aby zyskiwały nasz domowy budżet i zdrowie. To wiedza cenna praktycznie dla każdego – wyjaśnia cel akcji dr Piotr Nowacki, prezes Stowarzyszenia Poranek.

Zdrowa dieta i aktywność fizyczna

Jak podkreśla Magdalena Kowalska, dietetyk, ekspertka akcji Stowarzyszenia Poranek, w dbaniu o zdrową dietę i dobrą sylwetkę obok walorów zdrowotnych żywności ważne są również walory estetyczne i smakowe oraz odpowiedni styl życia.

– Świadome odżywianie jest kluczem do zachowania zdrowia i profilaktyki chorób cywilizacyjnych. Dzięki dobrze dobranej diecie jesteśmy w stanie uniknąć wielu schorzeń, a nawet poprawić wyniki przy chorobach już istniejących. Ważne jednak, aby oprócz właściwości zdrowotnych nasza dieta była urozmaicona i smaczna – wtedy zdrowe odżywianie nie będzie dla nas dużym wyzwaniem – mówi Magdalena Kowalska.

Dodaje, że dbając o zdrowie i dobrą sylwetkę, należy patrzeć holistycznie – obok zasad zdrowego odżywiania ważne są inne elementy codziennego stylu życia. Znajduje to swoje odzwierciedlenie m.in. w nowej wersji piramidy żywieniowej z 2020 r., opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Najważniejszą pozycję znajduje w niej aktywność fizyczna, a uwzględniona jest również aktywność umysłowa i sen, którego deficyt wiąże się ze zwiększonym ryzykiem nadwagi i otyłości.

– Zastosowanie nawet kilku prostych wskazówek może znacząco poprawić nasz wygląd i samopoczucie – przekonuje ekspertka „Miesiąca Dobrego Żywienia”.

Jak zapobiec marnowaniu żywności?

Jednym z tematów poruszanych w ramach „Miesiąca Dobrego Żywienia” jest kwestia marnowania żywności. Obecnie na świecie 25-30 proc. całkowitej wyprodukowanej żywności jest tracona lub marnowana. Przeciętna polska rodzina rocznie wyrzuca do śmieci żywność wartą 2500 zł .

Wprowadzenie kilku prostych zasad pozwoli odciążyć domowy budżet, a zarazem środowisko naturalne. Oto one:

  • Przed każdymi zakupami rób listę potrzebnych produktów.
  • Nie kupuj na zapas (z wyjątkiem produktów łatwych w przechowywaniu, np. konserw, makaronów).
  • Czytaj ze zrozumieniem daty ważności na produktach – termin przydatności do spożycia i data minimalnej trwałości to nie to samo!
  • Przechowuj żywność zgodnie z instrukcjami na opakowaniu.
  • Wkładaj nowo kupione jedzenie głębiej do lodówki.
  • Podczas gotowania wykorzystuj produkty z poprzedniego obiadu.
  • Zadbaj o odpowiednią konserwację żywności (np. poprzez mrożenie lub suszenie produktów).

Artykuły z informacjami, poradami i filmami eksperckimi na temat niemarnowania żywności, zasad zdrowego żywienia, ekonomicznych zakupów, doboru produktów żywnościowych i diet itp. można znaleźć tutaj. Platforma regularnie będzie uzupełniana o kolejne treści.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may also like

Genioplastyka, czyli jak poprawić wygląd podbródka

Nasze twarze, zwykle w niedużym stopniu, są asymetryczne.