5 wskazówek, które pomogą Ci uniknąć zaparć

5 wskazówek, które pomogą Ci uniknąć zaparć

- Styl życia, Zdrowie

Coraz więcej czasu spędzamy przy biurku lub siedząc w samochodzie. Jemy gotowe, wysoko przetworzone produkty, łykając je w biegu, w drodze do kolejnych zajęć. To wszystko źle wpływa na pracę jelit, które odpowiadają na taki niehigieniczny tryb życia zaparciami.

Choć u różnych osób zaparcia wynikają z różnych przyczyn, istnieje wspólny mianownik: dolegliwość ta, gdy już się pojawi, może istotnie skomplikować życie lub doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.

Jakie są przyczyny zaparć?

Zaparcia najczęściej oznaczają problemy z regularnym cyklem wypróżnień (mniej niż trzy razy w tygodniu) lub wiążą się z występowaniem twardego stolca, którego wydalaniu może towarzyszyć wysiłek i uczucie niepełnego wypróżnienia. Dodatkowo przy zaparciach mogą pojawić się również inne objawy, takie jak:

  • wzdęcia,
  • uczucie ciężaru w brzuchu,
  • nudności,
  • bóle głowy.

Często zaparcia mogą być również następstwem niewłaściwego stylu życia, m.in. braku aktywności fizycznej, picia zbyt małej ilości wody, stresu, a przede wszystkim niewłaściwego sposobu odżywiania.

Jak można zapobiegać zaparciom?

Poza sporym dyskomfortem, zaparcia, gdy są lekceważone, mogą nieść ze sobą również nieprzyjemne­ i dość poważne konsekwencje zdrowotne. Zalegające w końcowym odcinku jelita grubego masy kałowe mogą być przyczyną powstania stanów zapalnych i poranienia okolic odbytu, zaburzeń napięcia ściany odbytnicy oraz guzków krwawniczych. Konsekwencją zaparć może być zaczopowanie jelita, powstawanie uchyłków, krwawień, niedrożności oraz patologicznej zmiany składu flory bateryjnej.

Nawracające zaparcia to również problem psychologiczny, który powoduje wtórne narastanie problemów z wypróżnianiem (szczególnie zaznaczone jest to w populacji dzieci). Niemiłe doświadczenia, trudność, a przede wszystkim ból podczas defekacji powodują celowe wstrzymywanie i rezygnację z wypróżnienia. Z tego powodu należy podjąć działania nawet w przypadku sporadycznego pojawiania się problemu zaparć, bo pozwoli to uniknąć przykrych i niebezpiecznych konsekwencji.

5 prostych zasad, które pozwolą uniknąć zaparć

Skuteczna walka z zaparciami w wielu przypadkach zależy głównie od nas samych. Przestrzegając ponizszych zasad, możesz ich uniknąć.

  1. Unikaj jedzenia w pośpiechu oraz omijania posiłków. Przestrzeganie regularnego spożywania posiłków pomoże utrzymać regularne wypróżnienia.
  2. Wybieraj produkty zawierające duże ilości błonnika – np. produkty pełnoziarniste, suszone owoce, świeże warzywa.
  3. Pij minimum 3 litry wody dziennie.
  4. Staraj się zachować nawet krótką, ale regularną aktywność fizyczną.
  5. Nie ignoruj potrzeby skorzystania z toalety.

Doraźna pomoc w zaparciach

Jeśli mimo wszystko dopadnie cie zaparcie, możesz w walce z tą dolegliwością wesprzeć doraźnie organizm z zewnątrz. Sięgnij po bisakodyl – substancję, która znajduje się m.in. w leku o nazwie Dulcobis. Przyspiesza ona perystaltykę jelit, utrudnia wchłanianie elektrolitów oraz zwiększa ilość płynów wydzielanych do jelita, co powoduje rozluźnienie mas kałowych, a w efekcie ułatwia defekację. Już po 6 godzinach odczujesz wyraźną ulgę. Najlepiej zażywać ten środek wieczorem, dzięki czemu efekt jego działania pojawia się zwykle rano. Dane z dostępnych badań klinicznych potwierdzają, że bisakodyl może być bezpiecznie przyjmowany również przez kobiety karmiące piersią oraz dzieci powyżej 4. roku życia. Wskazaniem do stosowania tego preparatu jest krótkotrwałe, objawowe leczenie zaparć, przygotowanie do badań diagnostycznych, leczenie przed- i pooperacyjne oraz stany wymagające ułatwienia defekacji. Przeciwwskazaniem jest niedrożność jelit, ostre stany w obrębie jamy brzusznej, w tym zapalenie wyrostka robaczkowego, ostre choroby zapalne jelit oraz silne bóle brzucha z towarzyszącymi mdłościami i wymiotami, które mogą być objawem poważnych chorób.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Nieoczywiste skutki pandemii: bruksizm

Jeśli cierpisz na uciążliwe bóle głowy, które nie