10 zasad zdrowego żywienia

10 zasad zdrowego żywienia

Instytut Żywności i Żywienia opracował nową piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Warto jej przestrzegać, chcąc zachować jak najdłużej zdrowie i dobrą kondycję. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona skierowana do osób zdrowych. W przypadku chorych, np. na cukrzycę, nadciśnienie, chorobę wieńcową czy osteoporozę, a także dotkniętych otyłością czy dużą nadwagą, trzeba ją zmodyfikować. Oczywiście nie samodzielnie, lecz w ścisłej współpracy z lekarzem i dietetykiem.

Z piramidą, której podstawę stanowi wysiłek fizyczny (jazda na rowerze, wchodzenie po schodach, spacery czy nordic walking), ściśle związane są następujące zasady:

1. Jedz regularnie – spożywaj 4-5 posiłków dziennie w odstępie 3-4 godzin.

2. Jak najczęściej i w jak największej ilości jedz warzywa i owoce w proporcji ¾ : ¼. Niech w sumie stanowią one połowę tego, co codziennie zjadasz.

3. Jak najczęściej spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.

image

Fot. freeimages.com

4. Codziennie wypijaj co najmniej dwie szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem i w części białym serem.

5. Ogranicz spożycie mięsa, zwłaszcza czerwonego, i przetworzonych produktów mięsnych do ½ kilograma tygodniowo. Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.

6. Ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych na rzecz tłuszczów roślinnych.

7. Unikaj cukru i słodyczy, zastąp je owocami i orzechami.

8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak.

9. Nie zapominaj o piciu wody – codziennie minimum 1,5 litra!

10. Ogranicz picie alkoholu. Pamiętaj: alkohol to puste kalorie!

Więcej na http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Jest już projekt listopadowej listy refundacyjnej

Chorzy na szpiczaka mnogiego, tętnicze nadciśnienie płucne, łuszczycę