Nie bądź perfekcyjna, daj sobie na luz i po prostu bądź sobą!

Nie bądź perfekcyjna, daj sobie na luz i po prostu bądź sobą!

Nie ma być perfekcyjnie, ma być po Twojemu. Nie bierzesz przecież udziału w plebiscycie na kobietę miesiąca! – przekonuje Jowita Radzińska z fundacji Gerlsy.

W ramach kampanii na rzecz zdrowia psychicznego kobiet #wKobiecejGłowie zapytano ekspertów, w jaki sposób odpuścić i odrzucić presję bycia perfekcyjną oraz jak wygospodarować czas na relaks i odpoczynek niezbędny do zachowania odpowiedniego balansu psychicznego. Przeczytajcie, co odpowiedzieli.

Kobiety chcą być idealne, tylko po co?

My, kobiety, chcemy być idealne i perfekcyjne we wszystkim, co robimy. Za każdym razem chcemy dawać z siebie 100 procent. Nie chcemy zawieść rodziny, przyjaciół, pracodawcy. Często nie dajemy sobie przyzwolenia na bycie nieidealnymi czy popełnianie błędów, a przecież to jest wpisane w życie każdej z nas. Każdy popełnia błędy. Są one elementem naszego życia i działania. Co więcej, to dzięki nim uczymy się najszybciej i zdobywamy cenne doświadczenie. Nie ma też nic złego w tym, że zdarza się nam nie mieć energii do działania i być nieproduktywnymi. Każda kobieta (i mężczyzna) ma prawo do gorszych dni. Presja bycia idealną matką, żoną, córką, siostrą czy przyjaciółką może prowadzić do problemów natury psychicznej.

– Powinnyśmy zrozumieć, że perfekcja często eksponowana w mediach społecznościowych nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Nie ma ideałów. Właśnie na tym polega nasza prawdziwość i wyjątkowość. Chciałabym, aby kobiety nauczyły się dawać sobie przyzwolenie na popełnianie błędów. Popełniłaś błąd podczas ważnej prezentacji? Zapomniałaś zawieźć swoje dziecko na zajęcia dodatkowe? Spokojnie, przecież świat się nie zawalił, a życie toczy się dalej. Jesteśmy tylko ludźmi! Sama na co dzień pełnię kilka ról i wiem, jak ciężko jest pogodzić pewne obowiązki. Potknięcia zdarzają się każdej z nas, ale w takiej sytuacji najlepsze, co możemy zrobić, to zapytać samej siebie – jaką lekcję wyciągnę z tej sytuacji? Co zrobić, aby drugi raz nie popełnić tego samego błędu? Cieszę się, że jako Gedeon Richter Polska jesteśmy głównym partnerem kampanii #wKobiecejGłowie i możemy wesprzeć kobiety w byciu perfekcyjnie nieperfekcyjnymi – mówi Aneta Grzegorzewska, dyrektor Pionu Korporacyjnego i Relacji Zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.

Co zrobić, żeby odpuścić i dać sobie zgodę na bycie nieidealną?

Zacznijmy od wyodrębnienia swoich mocnych stron. Stwórzmy „skrzynkę z narzędziami”, która będzie składać się z mocnych stron, zalet czy cech osobowości, których użyłyśmy w trudnych sytuacjach podczas ich rozwiązywania. Taka „skrzynka”, która może zostać spisana na kartce, będzie nam przypominała o tym, żeby nie oceniać siebie przez pryzmat gorszego, mniej produktywnego dnia. Przecież mamy mnóstwo innych cech czy zalet, które świadczą o naszej wyjątkowości! Pracujmy również nad samooceną. Osoby, które mają wysoką samoocenę i stabilne poczucie własnej wartości, kiedy stają w obliczu zagrażającej sytuacji, potrafią z niej wyciągnąć wnioski oraz zastanowić się, co zrobić, aby w przyszłości nie popełnić takiego samego błędu. Porażka czy popełniony błąd ich nie definiują. Nie jesteśmy nieidealne i zaakceptujmy to.

Dobrym sposobem będzie również autorefleksja. Zastanówmy się, czy to, do czego się wciąż porównujemy, co rodzi w nas presję perfekcyjności, jest prawdziwe, czy może jest to jedynie złudna rzeczywistość? Nie sposób nie wspomnieć tu o mediach społecznościowych. Według badania zrealizowanego w ramach kampanii #wKobiecejGłowie 70% ankietowanych kobiet przyznało, że media społecznościowe i publikowane w nich treści mają wpływ na ich samoocenę. Pamiętajmy jednak, że to, co widzimy w social mediach, jest jedynie urywkiem rzeczywistości, który bardzo często nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Korzystajmy z mediów społecznościowych, ale mądrze – jeśli obserwujemy konta, które znacząco obniżają nasz nastrój – kliknijmy unfollow.

Kobieto, odetchnij i odpocznij!

W ramach kampanii #wKobiecejGłowie kobiety wzięły udział w badaniu „Profilaktyka zdrowotna w czasach COVID-19 i wpływ mediów społecznościowych na samoocenę kobiet”, które polegało na prowadzeniu dzienniczka uczuć i emocji. Z narracji jego uczestniczek wynika, że relaks oraz realizowanie swoich pasji to jedne z podstawowych filarów zdrowia psychicznego. Okazuje się jednak, że Polki nie poświęcają na to odpowiedniej ilości czasu w ciągu dnia, choć to właśnie odpoczynek czy pielęgnowanie swoich pasji i zainteresowań to obszary, które bardzo często łączą się ze sobą i są dobrym sposobem na wyciszenie oraz rozładowanie stresu. Z zapisków kobiet wynika, że czas poświęcony na to, co sprawia im przyjemność, pozwala oderwać się od codziennych problemów, a tym samym poprawia ich samopoczucie.

Jak kobiety spędzają swój czas wolny, a tym samym wpływają na własny nastrój? Według badania większość Polek wybiera rozmowę z kimś bliskim (61%), słuchanie muzyki (53%), oglądanie filmów czy seriali (43%) i czytanie książek (43%). Z kolei jedna czwarta kobiet wybiera sport, ćwiczenia, regularne treningi (23%), a spośród nich połowa jest zdania, że ten sposób jest w pełni skuteczny (52%).

– Każda kobieta, niezależnie od wieku, potrzebuje czasu dla siebie, aby naładować baterie, zatrzymać natłok myśli w głowie, zyskać nową perspektywę czy po prostu pobyć sama ze sobą. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że nie dla każdej kobiety może być to łatwe, aby znaleźć w ciągu dnia chociaż chwilę dla siebie, a nawet, kiedy już ją znajdzie, jest po prostu zmęczona po całym dniu i jedyne, o czym marzy, to położyć się do łóżka i zasnąć. Chciałabym również zaznaczyć, że czas wolny nie musi oznaczać wykonywania jakichś wyszukanych aktywności. Obserwując to, co dzieje się w mediach społecznościowych, odnoszę wrażenie, że treści, które tam się pojawiają mogą rodzić w kobietach presję spędzania czasu wolnego bądź dobierania swoich pasji tak, aby były one jak najbardziej „na czasie”. To jednak my, kobiety, najlepiej wiemy, co sprawia nam największą przyjemność i to, w jaki sposób spędzamy swój wolny czas, powinno być zgodne z nami samymi. Jeżeli czytanie książki w domowym zaciszu budzi w nas największą radość – róbmy to i nie sugerujmy się tym, że ktoś inny w tym samym czasie robi coś, co w naszym uznaniu może być bardziej „cool”. Bądźmy sobą i nie porównujmy się do innych! – radzi Jagna Ambroziak, psycholożka z Warszawskiego Ośrodka Psychoterapii i Psychiatrii.

Jak dodaje, według brytyjskiego psychologa Daniela Friedmana kobiety do 40% częściej są narażone na zaburzenia zdrowia psychicznego. Dlatego tym bardziej powinnyśmy dbać o swój dobrostan psychiczny. – Kiedy nie dajemy sobie przyzwolenia na zasłużony odpoczynek, bądź najprościej w świecie zaczyna nam brakować czasu na relaks, pojawia się stres, przeciążenie organizmu, zmęczenie, co może prowadzić do wielu zaburzeń zdrowia psychicznego. Jeżeli nasze dni są intensywne, poświęćmy chociaż 5 minut na to, aby się zatrzymać i skoncentrować całą uwagę na sobie. Może dobrym sposobem na to będzie krótka medytacja? – mówi Jagna Ambroziak.

Medytacja, przeczytanie kilku stron książki, 20-minutowy spacer czy rozmowa przez telefon z przyjaciółką. Możliwości, aby poświęcić chociaż kilka chwil samej sobie w ciągu dnia jest wiele. Ważne, aby zrobić coś, co sprawi nam przyjemność. Znalezienie chwili dla siebie jest oznaką szacunku i dbania o własne potrzeby. Zatrzymajmy się więc, odpocznijmy i zrezygnujmy z wyścigu o bycie idealną.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Dzięki nowoczesnej terapii chorzy na SM mogą być aktywni zawodowo i społecznie

– Trzeba szukać możliwości leczenia, nie zniechęcać się,