Witamina A dla zdrowia i urody

Witamina A dla zdrowia i urody

- Uroda, Zdrowie
192
0
Fot. Pixabay.com

Ma bardzo szerokie zastosowanie w kosmetyce, ale spełnia także wiele istotnych funkcji fizjologicznych. Uczestniczy w syntezie hormonów steroidowych i dojrzewaniu komórek układu odpornościowego, zapewnia prawidłową budowę kości i szkliwa zębów, a będąc składnikiem barwnika siatkówki oka, wpływa na odbiór bodźców wzrokowych.

O zaletach witaminy A mówi mgr farm. Marta Jajko z Apteki Medicover we Wrocławiu.

Nazwa witamina A obejmuje grupę związków chemicznych, które posiadają różną aktywność biologiczną. Należy do nich retinol i jego pochodne (m.in. kwas retinowy, retinal, palmitynian retinolu) oraz karotenoidy (alfa-karoten, beta-karoten, kryptoksantyna, zeaksantyna, luteina, likopen).

A jak atrakcyjny wygląd

Witamina A odpowiada za stan skóry, włosów i paznokci. Jej niedobór powoduje, że włosy są osłabione, pozbawione blasku, paznokcie kruche i łamliwe, a skóra szorstka i zrogowaciała.

Szczególny wpływ na skórę ma retinol w czystej postaci oraz niektóre pochodne tej substancji (m.in. retinaldehyd), obecne w wielu preparatach kosmetycznych. Związki te przyspieszają złuszczanie martwych komórek naskórka, prowadząc do jego odnowy. W głębszych warstwach skóry pobudzają syntezę włókien kolagenowych, odpowiedzialnych za sprężystość. Systematyczne stosowanie preparatów zawierających wspomniane substancje sprawia, że zmarszczki stają się mniej widoczne, a skóra gładsza i bardziej elastyczna. Ponadto, poprzez wpływ na proces tworzenia barwnika skóry melaniny oraz regulację procesu złuszczania naskórka, witamina A rozjaśnia przebarwienia różnego pochodzenia i znacznie poprawia koloryt skóry.

Należy jednak pamiętać, że skóra poddana działaniu retinolu w kontakcie z promieniowaniem UV może zareagować podrażnieniem i pojawieniem się przebarwień na powierzchni. Z tego względu kremy zawierające ten związek najlepiej stosować na noc, w okresie niskiej ekspozycji na słońce, a w ciągu dnia używać produktów zawierających filtry przeciwsłoneczne.

A jak antytrądzikowa skuteczność

Wiele pochodnych retinolu ma szerokie zastosowanie w leczeniu trądziku. Należą do nich: tretynoina (kwas retinowy), izotretynoina (kwas 13-cis retinowy), adapalen i tazaroten. Substancje te zmniejszają aktywność gruczołów łojowych i normalizują procesy złuszczania w ich obrębie. W ten sposób hamują wydzielanie sebum, powstawanie zmian zapalnych (grudek i krostek) oraz rozwój bakterii. Występują zarówno w preparatach do stosowania zewnętrznego, jak i w środkach doustnych wydawanych na receptę.

A jak apetyczna dieta

Witaminę A znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak wątroba, tran, żółtka jaj, mleko i przetwory mleczne, występuje ona w formie estru – palmitynianu retinolu. Z kolei w żywności pochodzenia roślinnego, takiej jak szpinak, sałata, brokuły, marchew, czerwona papryka, dynie, pomidory, brzoskwinie, morele, arbuzy, śliwki, pomarańcze, melony czy wiśnie, obecna jest pod postacią karotenoidów.

Uwaga! Bogate w witaminę A produkty należy przyjmować w trakcie lub po posiłku zawierającym tłuszcze. Przyswajanie witaminy A przez organizm zwiększają inne witaminy (B, C, D i E), a także niektóre pierwiastki (wapń, fosfor i cynk). Kofeina, nikotyna i alkohol znacznie zmniejszają jej wchłanianie.

A jak adekwatna ilość

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A u mężczyzn wynosi 900 mcg, a u kobiet 700 mcg. Warto pamiętać, że w nadmiarze jest ona bardzo szkodliwa dla organizmu. Symptomy toksycznego działania witaminy A wśród osób dorosłych obserwuje się przy dziennym spożyciu 15 tys. mcg retinolu. Objawami jej przedawkowania są: drażliwość, osłabienie, nudności, wymioty, bóle głowy, żółtopomarańczowe zabarwienie skóry, łysienie, uszkodzenie wątroby, zmniejszone uwapnienie kości, a u kobiet dodatkowo zaburzenia miesiączkowania.

Witamina A jest niezbędna, ale w odpowiednich ilościach. Na jej nadmiar muszą wyjątkowo uważać kobiety w ciąży, ponieważ może on być przyczyną poronienia bądź powikłań okołoporodowych, a nawet wad wrodzonych u dziecka. Z tego względu przyszłe mamy powinny unikać preparatów doustnych i kosmetyków zawierających retinol lub jego pochodne.

A jak absolutna potrzeba

Niedobór witaminy A u osób z odpowiednio zbilansowaną dietą zdarza się rzadko. Jeśli pojawią się objawy hipowitaminozy (niedoboru), wystarczy wzbogacić jadłospis w bogate w ten ważny składnik produkty. Gdy to nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, należy skonsultować z lekarzem dodatkową suplementację.

O zbyt niskim poziomie witaminy A w organizmie świadczą takie objawy jak: zaburzenia widzenia w warunkach słabego oświetlenia (tzw. kurza ślepota), suchość skóry i oczu, łamliwość włosów i paznokci, spadek odporności, zahamowanie wzrostu, brak apetytu, trądzik, problemy z płodnością.

A jak aktywny przeciwutleniacz

Najbardziej aktywny karotenoid to beta-karoten – prekursor witaminy A, który w wątrobie ulega przemianie do retinolu. Związek ten jest silnym antyoksydantem. Hamuje utlenianie cholesterolu, ograniczając ryzyko rozwoju miażdżycy. Chroniąc przed szkodliwym działaniem wolnych rodników grasicę (gruczoł układu odpornościowego), wspomaga organizm w walce z infekcjami. Dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym zmniejsza również ryzyko rozwoju niektórych nowotworów.

Uwaga! U palaczy nadmiar beta-karotenu zwiększa możliwość zachorowania na raka płuc. Prowitamina A zmniejsza ponadto wrażliwość skóry na promieniowanie UV. Chroni przed fotostarzeniem, a jednocześnie wzmacnia i przedłuża opaleniznę. Aby przygotować skórę na intensywny kontakt ze słońcem, warto sięgnąć po produkty zawierające ten cenny karotenoid.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również

Z Hashimoto w drodze po zdrowie

Z Markiem Zarembą, autorem książki “Zatrzymaj Hashimoto. Wzmocnij