Im mniej (cukru, soli i tłuszczu), tym zdrowiej

Im mniej (cukru, soli i tłuszczu), tym zdrowiej

Fot.: Pixibay.com

Czy wiecie, że każdy z nas pochłania rocznie 40,5 kg cukru, 9,8 kg soli, 23 kg tłuszczów roślinnych oraz 12,8 kg tłuszczów zwierzęcych i masła?!

Mimo że z roku na rok ilość tych składników w naszym jadłospisie maleje, to zdaniem ekspertów od żywienia nadal spożywamy ich zdecydowanie za dużo, byśmy mogli cieszyć się dobrym zdrowiem. A słodzimy, solimy (ponoć 2,5-krotnie więcej niż powinniśmy) i spożywamy tłuszcze w nadmiarze, bo nie czytamy informacji podanych na etykietach produktów i nie sprawdzamy, jaka jest ich wartość odżywcza.

Obserwujemy bardzo silną tendencję w kierunku spożywania tłuszczów roślinnych, ale one też nie są bez wad. Ich wadą jest również kaloryczność, która może się przekładać na nadwagę i otyłość – przestrzega dr Agnieszka Jarosz, kierownik Centrum Promocji Zdrowego Żywienia i Aktywności Instytutu Żywności i Żywienia.

Instytut postanowił pomóc nam w podejmowaniu korzystnych dla naszego zdrowia decyzji zakupowych, organizując rozpoczętą właśnie kampanię edukacyjną “Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!”. Jej celem jest zachęcenie Polaków do porównywania etykiet, dokonywania korzystnych dla zdrowia wyborów, a co za tym idzie – do świadomego podejścia do żywienia.

Konsumenci, robiąc zakupy spożywcze, w większości przypadków robią to schematycznie i często w pośpiechu. Stojąc przed półką sklepową z całą paletą często tego samego rodzaju produktów, ale w różnych opakowaniach, wybierają zwykle te same co zawsze produkty, bo tak im prościej, wygodniej i – w ich przekonaniu – bezpieczniej. Sięgają po produkty już sprawdzone, co do których nie mają wątpliwości. Ale kupując produkty rutynowo, nie zwracają uwagi na informacje o etykiecie. A przecież to właśnie one powinny pomagać nam w podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących tego, co powinniśmy kupić, a później zjeść – podkreśla prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia, powołując się na wyniki badań przeprowadzonych w 2016 r. na zlecenie IŻŻ.

Kampania “Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!” realizowana jest w ramach projektu “Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”.

O tym, w jaki sposób czytać etykiety i na jakie informacje zwracać baczną uwagę napiszę już wkrótce.

 

 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may also like

Kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w miejscu pracy?

"To nie jest zawód dla kobiet", "Może zajmij się czymś łatwiejszym, to zbyt trudne dla ciebie", "Masz za małą wiedzę i umiejętności", "Nie dasz rady, nie nadajesz się". Takie zdania słyszą na początku swojej kariery kobiety w IT. Jakie znaczenie ma płeć w tej branży?